Dara blir en allt större och viktigare del i företags verksamhet och strategi. Genom att analysera och strategiskt använda data kan företag och ledning lösa komplexa affärsproblem och bygga en datadriven organisation. Data kan användas inom i princip alla affärsområden, framför allt marknadsföring, tillverkning, kundcenter och distribution. Här kan du läsa mer om hur du använder data i företagets verksamhet och vilka fördelar som finns med det.
Faktabaserade beslut
Tack vare data är det lättare att fatta strategiska beslut och baserade på fakta. Detta är viktigt inom alla affärsområden. Inom exempelvis marknadsföring används data för att företaget effektivt ska nå ut till rätt målgrupp vid rätt tillfälle. Istället för att gissa och gå på magkänsla skapas effektivare och mer lönsamma kampanjer. Utvecklingen går mycket snabbt framåt och som företagare gäller det att ha koll på trender och den senaste teknologiska utvecklingen.
Ta hjälp av experter
Vissa företag, inte minst techjättar som Facebook, Spotify och Netflix, har baserat sin affärsmodell på att vara datadrivna. De samlar in, mäter, sparar och utnyttjar data från sina användare för att optimera processer och erbjudanden. Det är dock inte alla företag som har samma självklara digitala affärsmodell. Då kan det vara bra att anlita en strategisk partner med högt kvalificerade konsulter.