Ett företag utan en logga är ansikts- och identitetslös. För att ge sig själv den bästa möjliga chansen att lyckas på marknaden bör man alltid se till att ha en väldesignad logga man kan använda för att representera företaget. I denna artikel tar vi upp vad man bör tänka på när man designar en logga så att den på bästa möjliga sätt talar om för folk vad det är ens företag kan göra för dem.
Balans
Balans är en väldigt viktig aspekt av design; man ser helst att ”vikten” av en logga är densamma i båda ändarna. Medan denna regel kan brytas om man gör det av rätt anledningar och på rätt sätt, är det säkrare att hålla sig till en balanserad logga. Balans är ett annat sätt att uttrycka symmetri, något som vi människor finner estetiskt tilltalande.
Storlek
Storleken har helt klart betydelse när det kommer till designen av en logga. Ett av de mest utmanande delarna av designen är att hitta något som fungerar i alla möjliga storlekar; en logga förlorar effektivitet om den tappar för mycket definierande element när den skalas ned för att få plats på mindre saker som pennor, kapsylöppnare och andra profilprodukter. Det är bäst att börja litet och sedan skala upp designen.
Anpassningar
Det är alltid viktigt att tänka på hur stilen och designen passar in på företaget och branschen man arbetar inom. Man behöver inte alltid göra det övertydligt dock, det kan räcka mycket väl med små avgörande detaljer.
Färg
Färglära är inte något man blir en expert på snabbt och enkelt, men man kan fortfarande lära sig grunderna i detta för att få lite hjälp när man designar en logga. Några tips är dock att inte använda allt för skarpa och ljusa färger då dessa är jobbigare för ögonen, att se till att ens logga fungerar även i gråskala och att använda färger som ligger intill varandra på ett färghjul.
Font
Att välja en bra font är mycket viktigare än man först skulle tro. Detta är ju naturligtvis något man inte behöver tänka på om ens logga inte innehåller några bokstäver, som till exempel det röda korset, men för alla andra är detta en mycket viktig punkt. Här är det också viktigt att se till att den går att läsa trots att man skalar ned den, och man bör oftast hålla sig till en enda font så länge man inte har en bra anledning och kan få designen att fungera riktigt bra.
Enkelhet
På engelska har man uttrycket K.I.S.S. (Keep It Simple, Stupid) som kan appliceras på många olika områden, och logodesign är helt klart ett av dem. Enkla designer har ofta bättre genomslag då man snabbare kan lägga dem på minnet då man först ser dem och även känna igen dem när man stöter på dem igen. När man designar en logga kan det därför vara en bra idé att försöka simplifiera den och utelämna onödiga element. Tänk bara hur mycket mer realistiskt man skulle kunna ha gjort äpplet som pryder alla Appleprodukter, men hur väl det fortfarande fungerar i sin nuvarande form.
Prova sig fram
Slutligen kan det vara bäst att arbeta igenom dessa steg flera gånger och ta fram flera exempel, få åsikter från många håll för var och en av dessa designer och ha diskussioner om vad det är som fungerar och inte. Att försöka göra allt detta jobb helt själv utan insikter från andra kan göra en blind för vissa saker och detaljer, vilket i sin tur kan producera en sämre logga.